سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 تفاوت نمک صنعتی و نمک خوراکی

نمک صنعتی چیست ؟ بسیاری از افراد تصور دارند که تنها یک نمونه نمک در بازار جهانی وجود دارد، درصورتی که نمک از انواع مختلفی مانند نمک‌های صنعتی، نمک خوراکی، نمک صدفی و... تشکیل شده‌است. هر کدام از این نمونه‌ها به دلیل ساختار مختلف دارای کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند، در این متن به ذکر 5 تفاوت نمک صنعتی و نمک خوراکی می‌پردازیم.

نمک صنعتی و نمک خوراکی چیست:

 نمکی است که درجه خلوص آن کمتر از نمک خوراکی باشد. تفاوت اصلی این نوع نمک با نمک خوراکی در درجه خلوص کمتر، تصفیه نشدن و ید نداشتن نوع صنعتی است. خلوص نمک‌های خوراکی 99 درصد است و به دلیل تصفیه شدن نمک خوراکی، این نوع نمک باعث ایجاد سنگ کلیه و سایر مشکلات مشابه نمی‌شود.

البته قابل ذکر است که نمک‌های صنعتی کاربرد‌های زیادی دارد، برای مثال نمک‌های صنعتی و معدنی در صنایعی مانند تصفیه آب و فاضلاب، دباغی پوست، اسیدی کردن، تولید مواد بهداشتی و شوینده، صنایع مواد غذایی، آب کردن برف‌ها، رشد گیاهان و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد. به صورت کلی ایران به دلیل تولید نمک خوراکی در استان‌های سمنان، قم و فارس در بین کشورهای دیگر معادن نمک زیادی دارد و یکی از بیست تولیدکننده نمک معدنی در جهان شمرده می‌شود، اما به دلیل گران بودن فرآیند تصفیه نمک خام، بخشی از نمک استخراج شده از معادن و دریاچه‌های نمک به صورت تصفیه نشده (نمک خام صنعتی) به عنوان نمک خوراکی وارد بازار می‌شود.

 کاربرد‌های نمک‌های صنعتی :

این نمونه از نمک صنعتی کاربرد‌ها و مصارف مختلفی در صنایع دارد که برخی از مصارف آن عبارتند از:

·         نمک دامپروری و دامپروری

·          سنگ نمک صنعتی برای سختی آب

·         برای استفاده در تصفیه خانه‌ها

·          سنگ نمک صنعتی برای بازسازی رزین

·          استفاده از سنگ نمک برای دیگ‌های بخار

 

انواع نمک صنعتی :

 انواع نمک‌های صنعتی در  نمونه و رده‌های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث می‌شود با یکدیگر تفاوت داشته باشند، برای مثال از مهمترین انواع نمک‌های  صنعتی و معدنی می‌توانیم به نمک شکر، نمک ماهیگیری، نمک نخود، نمک صدف، نمک پودر، نمک جاده و نمک حفاری اشاره داشته باشیم، در ادامه به بررسی برخی از انواع مختلف آن پرداخته می‌شود.

 1 - نمک صدفی 120 و 130:

 آیا می‌دانستید که نمک صدفی از نمونه‌های محبوب نمک‌های صنعتی شمرده می‌شود؟ این نوع نمک قبل از نمک پودری یا نمک نرم صنعتی کوچکترین اندازه نمک دانه‌بندی شده است. کریستال‌های این نوع نمک درخشندگی و شفافیت زیادی دارند، از این رو به آن نمک صدف می‌گویند. قابل ذکر است که برخی از افراد بر این باور هستند که نمک صدف از نظر اندازه دانه شباهت زیادی به نمک تصفیه شده دارد.

 2 - نمک قند 110 یا نمک حفاری:

 این نوع نمک که به دلیل شباهت دانه‌بندی آن به دانه‌های شکر به نمک قند معروف است یکی از پرمصرف‌ترین انواع نمک صنعتی است و با توجه به اندازه دانه‌های این نوع به آن مش 110 نیز می‌گویند. از جمله مصارف مهم این نمک استفاده در گل حفاری، فرآیند نمک زدن گوشت به ویژه گوشت خوک در گرجستان و استفاده در پنیر لیقوان و... می‌باشد، به همین دلیل برخی از افراد این نمک را نمک خوراکی معرفی می‌کنند.

 3 - مش 100:

 دانه‌ها و کریستال‌های این نوع نمک کمی بزرگتر از دانه‌های شکر است (تقریباً دو برابر)

 4 - مش 90:

اندازه این نوع دانه‌بندی شامل دانه‌های کمی کوچکتر از نخود است و به دلیل اندازه تقریباً یکنواخت و منظم دانه‌ها به این نوع مش 90 می‌گویند.

 5 - نمک شیلات:

پس از ورود سنگ نمک به دستگاه سنگ شکن، قطعات بزرگ سنگ نمک شکسته شده و نمک خرد شده به اندازه 5 تا 10 میلی‌متر تولید می‌شود. دانه‌های نمک ماهیگیری بزرگتر از نخود و کوچکتر از گردو است که بزرگترین اندازه دانه در نظر گرفته می‌شود.

علت نامگذاری نمک ماهیگیری کاربرد اصلی این دانه‌بندی در صنعت ماهیگیری و همچنین ضدعفونی است. البته این تنها یکی از کاربرد‌های نمک ماهیگیری است. از دیگر مصارف این نوع نمک می‌توان به سخت شدن آب، احیای رزین‌های غیرفعال، صافکاری بسیار دقیق قطعات ریز، صنعت چرم‌سازی و دباغی، پنیرسازی و شیلات  بسیاری از صنایع دیگر اشاره کرد.

 6 - نمک پودری صنعتی (نمک نرم صنعتی):

 در نهایت آخرین دسته نمک‌ صنعتی تصفیه نشده از نظر دانه‌بندی نمک پودری است. این نوع به دلیل کاربرد‌های صنعتی فراوانی که دارد به آن نمک نرم صنعتی نیز می‌گویند، کاربرد اصلی این نوع نمک مانند یک نمک خوراکی در تولید اسید و غلات و نهاده‌های مرغ و طیور می‌باشد.